Danmarks Matematiklærerforening

Aktuelt fra Tidsskriftet MATEMATIK


Blog indlæg fra Folkeskolen.dk

  • Jeg tænker, derfor fejler jeg
    Det er menneskeligt at fejle, men gælder det også, når vi arbejder med matematik? Det er katastrofalt, når broer kollapser eller fly falder ned på grund af menneskelige fejl. Men som intelligente mennesker fejler vi, og hvis vi ikke er bevidst om netop det, fejler vi virkeligt. Spørgsmålet er, om det er muligt bevidst at bruge det at fejle, når vi underviser i matematik. Vil processen til at lære matematik blive mere effektiv af, at vi har lov til at fejle og måske ligefrem opfordret til det?
  • Kreativitet i matematikundervisningen!
    Hvis vi skal løse nogle af de store udfordringer, vi har i vores verden lige nu, så skal der kreativitet til!
  • Design dit drømmehjem
    Har man svært ved at motivere sine ældre elever fagligt i matematik, så giv dem et byggeprojekt de selv designer
  • Noget om sved10-fasen og god klassenorm…
    Og fordi vi skal huske at berette om de der stunder, hvor smilet er lidt bredere, når man går fra undervisningen. Fokus i en matematiktime før ferien på 7.årgang var brøker og problemløsning. Og et af dagens problemer var historien om den iturevne perlekæde.
  • Harry Potter i 3D
    Matemagiske glimt fra en temauge om Harry Potter