Temaet i 2019 er – FN’s 17 verdensmål
I FN er man blevet enige om, at hvis flere lande udarbejder love, som gør det muligt at nå alle 17 verdensmål, så kan verden blive et bedre sted. For at få indført den slags love vil man starte med, at flere lande (helst alle) skal tælle og beregne, hvordan det er lige nu. Landene skal altså blandt andet bruge matematik for at vise, hvordan det er hos dem – og hvordan det efterhånden (forhåbentlig) går bedre og bedre!
Størstedelen af indikatorerne for FN’s mål mod en bæredygtig og fredeligere verden er beskrevet matematisk – de er udtrykt ved tal, fx: Der skal være et bestemt antal lande som … , eller Andelen af …. skal være …
I materialet i denne bog og på den tilhørende hjemmeside er der flere muligheder for at bruge god matematik til at tælle, beregne og illustrere, hvordan noget er eller kunne blive hos jer, i Danmark eller ude i verden. Der er masser af matematiske redskaber, eleverne kan lære at anvende. Der er masser af muligheder for at lære om den verden, vi lever i.
Måske kan eleverne selv finde på noget, der kan hjælpe til at nå lidt længere ad vejen til en fredeligere og mere bæredygtig verden. Gerne med matematikken som hjælpeværktøj.
Det store materiale i bogen giver forslag til spændende undervisning og aktiviteter i ugen op til Matematikkens Dag, men kan også bruges i undervisningen generelt. Matematikkens Dag afholdes torsdag den 14 november 2019.
Du kan læse de første 32 sider her
Hele bogens indhold kan ses på her.
Materialer fra workshopholdere den 27. september 2019
Minik Jørgen Helborg – Upcycling – Verdensmål nr. 12 og 17.
WS 2 – Klaus Fink – Grænser for vækst- vækstfunktioner i grundskolen og regneark0
WS 4 – Thomas Maaløv & Torben Blankholm – Kvalitetsuddannelse
WS 5 – Per-Haspang – Afskaf-Fattigdom.pdf
WS 7 – Hanne Sax Holm og Jens Peter Christensen – Oasen – Et ulige spil
WS 8 – Susanne Eilsø Haugaard Vindmøller i indskolingen
Vindere Indskolingen
- Plads – Sct. Jørgens Skole, 3. B, Roskilde – Lærer Hanne Bindslev – se løsningen.
- Plads – Peder Lykke Skolen, 2. V, København S – lærer Nente Anderberg – se løsningen
- Plads – Bramsnæsvigskolen, 1. A, Kirke Hyllinge – Lærer Ane Birgitte Hansen – se løsningen.
Vindere Mellemtrinet
- Plads – Frydenstrandskolen, 5. A, Frederikshavn – Lærer Anette Möller – se løsningen
- Plads – Danmarksgades Skole Urban, 6. B, Esbjerg – Lærer Mark K. Sørensen – se løsningen
- Plads – Trekronerskolen, 4. D, Roskilde – lærer Helene Bjørn – se løsningen.
Vindere Udskolingen
- Plads – Møllebakkeskolen, 8. kl., Nykøbing F. – Lærer Anisette Johansen – se løsningen
- Plads – Ansager Skole, gr. 3.2, Ansager – lærer Anja Hessellund – se løsningen
- Plads – Trekronergade Freinertskole, 7. kl., Valby – Lærer Maja Krisiansen – se løsningen.
Læs Pressemeddelelsen her