Værdier
Danmarks Matematiklærerforenings værdigrundlag fungerer som et fundament for foreningens virke
Værdigrundlagets tre overordnede og ligeværdige værdier er:
- Faglighed
- Indflydelse
- Samarbejde
Faglighed
Det er værdifuldt, at undervisningen i matematik i grundskolen er præget af stor faglighed – både pædagogisk og didaktisk, og at den fremmer elevernes glæde ved matematikken.
Derfor vil foreningen medvirke til, at
- matematiklærerne klædes på til at varetage god matematikundervisning
- der er plads til forskellighed
- matematiklærerne får adgang til relevante efteruddannelsestilbud og forskningsresultater
- fortælle historier om matematik med glæde
- lærere i matematik får et godt fundament til at gennemføre og udvikle god matematikundervisning.
Konkret betyder det, at foreningen
- udgiver et tidsskrift med relevante artikler, ideer til undervisningsforløb og oplysninger om nye bogudgivelser
- udbyder kurser – både lokalt og på landsplan
- driver et forlag, der udgiver spændende og inspirerende materialer til hele skoleforløbet – både bøger og digitale medier
- udgiver en hjemmeside, der oplyser om foreningens virke
- afholder Nordisk Matematikkonkurrence
- udgiver materialer til Matematikkens dag, der afholdes hvert år i november måned.
- er i dialog med professionshøjskolerne om undervisningen af lærerstuderende i matematik
- samarbejder med lærerseminariernes matematiklærerforening.
Indflydelse
Det er værdifuldt, at foreningen og dens medlemmer har indflydelse på relevante beslutninger både lokalt og på landsplan.
Derfor vil foreningen arbejde for at
- gennemføre foreningens aktuelle mærkesager
- sætte sit præg på den offentlige debat
- blive en kendt og anerkendt aktør i den politiske debat.
Konkret betyder det, at foreningen
- udtaler sig om konkrete lovforslag og skolepolitiske tendenser, der kan få betydning for matematikundervisningen i grundskolen.
- bruger den indflydelse, det giver at være en faglig forening under DLF
- udgiver et tidsskrift, der også behandler aktuelle politiske emner
- har et presseudvalg, der med pressemeddelelser sætter fokus på enkeltsager eller blander sig i debatten og holder kredsene ajour med pressemeddelelser, der kan være relevante lokalt
- sender tidsskrifter og relevante forlagsudgivelser til udvalgte beslutningstagere.
- går i dialog med andre skolepolitiske aktører som KL, Skole og Forældre, Skolelederne og fagkonsulenten i relevante sager.
Samarbejde
Det er værdifuldt, at foreningen er kendt for at ville samarbejde og tage ansvar for fælles beslutninger.
Derfor vil foreningen samarbejde
- internt i foreningen
- med andre aktører, der direkte eller indirekte har indflydelse på matematikundervisningen i grundskolen
Konkret betyder det, at landsforeningen
- samarbejder med ministeriet fx i forbindelse med
- udarbejdelse af mål for faget matematik
- udarbejdelse af nye prøvevejledninger
- opgavekommissionen
- samarbejder med seminariernes og gymnasielærernes matematiklærerforeninger
- har en repræsentant i Dansk Matematikundervisningskommission
- samarbejder med Danmarks Lærerforening og de andre faglige foreninger under DLF
- samarbejder med de øvrige matematiklærerforeninger i Norden fx med fælles udgivelser
- understøtter kredsenes samarbejde med
- de lokale skoler – herunder fagudvalg og matematikvejledere
- de lokale CFU´er og kommunale centre
- de lokale professionshøjskoler
- skaber rammer for kredsenes samarbejde om fx Matematikkens Dag